Mi is az a PP, azaz a Pozitív Pszichológia?

A Pozitív Pszichológia arra adja meg a választ, hogy ebben a világban, ami rohamosan változik, rendkívül bonyolult és bizonytalan, hogyan lehet mégis boldogulni, optimálisan jól lenni, netán még virágozni is.

Energikus, örömteli, szabad életet akarsz élni?

Megmutatom neked az oda vezető utat!

Töltsd le az ingyenes programot és érezd meg azonnal a gyakorlatok pozitív hatását!

Mi is valójában a Pozitív Pszichológia?

A Pozitív Pszichológia (PP), mint kifejezés Abraham Maslowtól származik az 1954-ben megjelent "Motiváció és személyiség" c. könyvéből.

Végül 1998-ban vált a pszichológia egyik új ágává, amikor is Martin Seligman – akit a modern Pozitív Pszichológia egyik atyjának tartanak (Csíkszentmihályi professzor mellett) – újra elkezdett a témával foglalkozni, kutatni, előadásokat, kurzusokat tartani a PP témakörében.

A pszichológia, mint tudomány hosszú évtizedeken keresztül a beteg lélekkel foglalkozott. Arra összpontosított, hogy a pszichés problémákat, betegségeket gyógyítsa. Egyszerűbben fogalmazva a mínusz 5 vagy mínusz 3 állapotról, hogyan lehet nullára hozni az embereket. Könnyebb is volt ezt kutatni, hiszen a bennünk lévő negatív érzések azonnal testi szintű változást okoznak.

Gyorsabban ver a szívünk, hevesebben vesszük a levegőt, vércukorszintünk megemelkedik, összehúzódnak izmaink, hogy ugrásra/futásra készen legyünk vagy tudjunk nagyot ütni. Hosszú ideje tudjuk, hogy túlélésünk szempontjából, a testi-lelki épségünk megőrzése érdekében szükségünk is van a negatív érzésekre.

A POZITÍV PSZICHOLÓGIÁRÓL DIÓHÉJBAN

A Pozitív Pszichológia (PP), mint kifejezés Abraham Maslowtól származik, az 1954-ben megjelent "Motiváció és személyiség" c. könyvéből. Végül 1998-ban vált a pszichológia egyik új ágává, amikor is Martin Seligman – akit a modern Pozitív Pszichológia egyik atyjának tartanak (Csíkszentmihályi professzor mellett) – újra elkezdett a témával foglalkozni, kutatni, előadásokat, kurzusokat tartani a PP témakörében.

A pszichológia, mint tudomány hosszú évtizedeken keresztül a beteg lélekkel foglalkozott. Arra összpontosított, hogy a pszichés problémákat, betegségeket gyógyítsa. Könnyebb is volt ezt kutatni, hiszen a bennünk lévő negatív érzések azonnal testi szintű változást okoznak. Gyorsabban ver a szívünk, szaporábban vesszük a levegőt, vércukorszintünk megemelkedik, összehúzódnak az izmaink, hogy ugrásra/futásra készen legyünk vagy tudjunk nagyot ütni. Hosszú ideje tudjuk, hogy túlélésünk szempontjából, a testi-lelki épségünk megőrzése érdekében szükségünk is van a negatív érzésekre. Az undor megóv minket attól, hogy megegyünk valamit, ami számunkra ártalmas lehet. A frusztráció arra ösztönöz bennünket, hogy észrevegyük és korrigáljuk, ha valami nem jó. A féltékenység, irigység arra késztethet minket, hogy küzdjünk, mi győzzünk, mi legyünk az elsők. Ez csak néhány példa. Nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van a negatív érzéseknek. A negatív érzelmek intenzív testi változást okoznak, riadóztatnak, az „itt és most”-ban való megküzdést, rövid távú túlélést segítik.

A negatív érzések hatása az életünkre

A negatív érzéseknek nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van!

Az undor megóv minket attól, hogy megegyünk valamit, ami számunkra ártalmas lehet. A frusztráció arra ösztönöz bennünket, hogy észrevegyük és korrigáljuk, ha valami nem jó. A fájdalom megóv minket, például attól, hogy a tűzhöz nyúljunk. A féltékenység, irigység arra késztethet minket, hogy küzdjünk, mi győzzünk, mi legyünk az elsők.

Ez csak néhány példa. Mindenesetre nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van a negatív érzéseknek. Jól kidolgozott tudományos háttere van, ismerjük biológiai szerepét. A negatív érzelmek intenzív testi változást okoznak, riadóztatnak, az itt és mostban való megküzdést, rövid távú túlélést segítik.

2000-től afelé fordult a figyelem, hogy vajon mi a titkuk a küzdőképes, egészséges, harmonikus életet élő embereknek. A Pozitív Pszichológia tárgya a sikeres és egészséges, testi, lelki, szellemi életvitel feltételeinek megértése.

„Az optimizmus evolúciósan nem nyerő.
Túlélésünk attól függött, mennyire voltunk képesek jól megjegyezni a negatív tapasztalatokat, és így mennyire voltunk képesek ezekből előre következtetni. Így mi genetikailag azok leszármazottjai vagyunk, akik a legóvatosabbak, legkörültekintőbbek, „legparanoiásabbak” voltak.” (Dr. Márky Ádám – Mindfulness Consulting)

Ha nem lenne belénk kódolva, hogy negatív gondolataink és negatív érzéseink támadnak, akkor már nem élnénk. Ez működik automatikusan, és ez teljesen rendben van.

Mi hozta meg az áttörést?

Az áttörést az a pont adta, amikor rájöttek arra, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal nagyobb az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem szükséges ahhoz, hogy az testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen.

Lekutatták, hogy mivel a negatív érzések sokkal intenzívebben hatnak testünkre, ahhoz, hogy ezt ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig). A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges. Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek.

Javul a szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk, csökken a szívbetegségek kockázata. Mostanra két évtizedes, rendkívül sok oldalról megvizsgált, tudományos felfedezések a biológiát, neurológiát, orvostudományt, pszichológiát is felölelik.

A Pozitív Pszichológia sokkal inkább olyan mintákat keres, amelyek segítik az elégedettség, a kiteljesedést és a jól-lét elérését. A pozitív érzelmeknek egyfajta kiegyensúlyozó, harmóniát, békét teremtő funkciója van. Segíti az együttélést, a társas kapcsolatokat, kinyitja az embert és konzerválja a testet.

Tehát a pozitív érzelmek azok, amik a hosszútávú túlélést segítik, ebből jön az erő, az energia, a vállalkozó szellem és a kapcsolódás embertársainkhoz.

2000-től afelé fordult a figyelem, hogy vajon mi a titkuk a küzdőképes, egészséges, harmonikus életet élő embereknek. A Pozitív Pszichológia olyan mintákat keres, amelyek segítik az elégedettség, a kiteljesedés és a testi, lelki jól-lét elérését.

Az áttörést az a pont adta, amikor rájöttek arra, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal magasabban van az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem szükséges ahhoz, hogy az testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen. Kimutatták, hogy mivel a negatív érzések sokkal intenzívebben hatnak a testünkre, ahhoz, hogy ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig). A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges. Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek. Javul a szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk, csökken a szívbetegségek kockázata. A pozitív érzelmeknek egyfajta kiegyensúlyozó, harmóniát, békét teremtő funkciója van. Segíti az együttélést, a társas kapcsolatokat, kinyitja az embert és konzerválja a testet. Tehát a pozitív érzelmek azok, amik a hosszú távú túlélést segítik, ebből jön az erő, az energia, a vállalkozó szellem és a kapcsolódás embertársainkhoz.

Mostanra több mint két évtizedes, rendkívül sok oldalról megvizsgált, tudományos felfedezések a biológiát, neurológiát, orvostudományt, pszichológiát is felölelik.

Mire van szükséged?

VUCA világban élünk. (V = volatil = változékony; U = uncertain = bizonytalan; C = complex = komplex; A = ambiguous = kétértelmű.) Úgy tűnik az élet nem lesz könnyebb, újabb és újabb kihívás elé állít bennünket. A pozitív pszichológia a reális élet pszichológiája. Melyben ott vannak a kihívások, nehézségek is, és jelen vannak a pozitív érzések, pozitív kapcsolatok. Ahhoz ad tudományosan kutatási eredményekre alapozott gyakorlati megoldásokat, hogy ebben a világban hogyan tudunk mégis kiegyensúlyozottan, reálisan optimistán, tartósan egészségben élni.

FONTOS! A Pozitív Pszichológia nem összekeverendő a pozitív gondolkodással. Ha új nevet kéne adnom ennek a tudományágnak, akkor a Reális élet pszichológiája nevet adnám neki. Amiben helye van a csapásoknak, a kihívásoknak, negatív gondolatoknak, negatív érzéseknek. Ha nem lennének negatív érzéseink, ha nem reagálna a testünk ennyire intenzíven a negatív gondolatokra, érzelmekre (félelem, fájdalom, frusztráció, aggodalom), akkor már nem élnénk. Nem futottunk volna el a kardfogú tigris elől. A Pozitív Pszichológia arra adja meg a választ, hogy ebben a világban, ami rohamosan változik, rendkívül bonyolult és bizonytalan, hogyan lehet mégis boldogulni, optimálisan jól lenni, netán még virágozni is.

FONTOS! A Pozitív Pszichológia nem összekeverendő a pozitív gondolkodással. Ha új nevet kéne adnom ennek a tudományágnak, akkor a Reális élet pszichológiája nevet adnám neki. Amiben helye van a csapásoknak, a kihívásoknak, negatív gondolatoknak, negatív érzéseknek. Ha nem lennének negatív érzéseink, ha nem reagálna a testünk ennyire intenzíven a negatív gondolatokra, érzelmekre (félelem, fájdalom, frusztráció, aggodalom), akkor már nem élnénk. Nem futottunk volna el a kardfogú tigris elől. A Pozitív Pszichológia arra adja meg a választ, hogy ebben a világban, ami rohamosan változik, rendkívül bonyolult és bizonytalan, hogyan lehet mégis boldogulni, optimálisan jól lenni, netán még virágozni is.

Erősebb, energikusabb akarsz lenni?

Úgy tűnik az élet nem lesz könnyebb. A gyakorlatok segítségével olyan életet teremthetsz saját magad számára, amiben a kihívásokat ellenére is türelmes, kiegyensúlyozott tudsz maradni.

Szeretetteljes kapcsolatokra vágysz?

Életünk értelmét az emberi kapcsolataink adják. A módszer segítségével lépésről lépésre vezetlek egy olyan élet felé, amiben könnyedén el tudod fogadni saját magadat és másokat is.

Egészséges, harmonikus életet akarsz élni?

A hosszan tartó, egészséges élet egyik alapfeltétele, hogy lelkileg is jól érezzük magunkat. A módszerrel kezedbe adom a nyugodt élet kulcsát.


A PP tudományos háttere

Az elmúlt 20 év rengeteg tanácsot, tudományosan bizonyított megoldást adott a kezünkbe. Ezek elméleti háttere és felfedezései mögött világszerte többszörösen megismételt kísérletek állnak. Így a Pozitív Pszichológia összefogja az elmúlt két évtized élettani, neurológiai, pszichológiai, szociológiai és közgazdasági felismeréseit.

Témában kutatók közül néhány:

Ajánlott könyvek (rengeteg van, ezek csak az alapok):

  • Martin E.P. Seligman – Az autentikus életöröm
  • Martin E.P. Seligman – Flourish – élj boldogan!
  • Martin E.P. Seligman - Az optimista gyermek
  • Barbara Fredrickson – Positivity
  • Barbara Fredrickson – Love 2.0
  • Csíkszentmihályi Mihály - Flow - Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája
  • Csíkszentmihályi Mihály - Az öröm művészete - Flow a mindennapokban
  • Christopher Peterson, Martin E.P. Seligman - Character Strengths and Virtues (angol nyelvű)

Meg akarom ismerni a Pozitív Pszichológia gyakorlatait!

KEZDJ EL MÁSKÉPP ÉLNI MÁR MA!

Töltsd ki az ingyenes „Pozitivitás mérő” tesztet és a hozzá tartozó ajándék program segítségével tegyél egy nagy lépést a szeretettel teli, nyugodt és szabad élet felé! Kíváncsi vagy, hogy milyen a te Pozitivítás Indexed? 1 perc és máris elküldjük számodra a postaládádba!