Mi is az a PP, azaz a Pozitív Pszichológia?

Mi is valójában a Pozitív Pszichológia?

A Pozitív Pszichológia (PP), mint kifejezés Abraham Maslowtól származik az 1954-ben megjelent "Motiváció és személyiség" c. könyvéből.

Végül 1998-ban vált a pszichológia egyik új ágává, amikor is Martin Seligman – akit a modern Pozitív Pszichológia egyik atyjának tartanak (Csíkszentmihályi professzor mellett) – újra elkezdett a témával foglalkozni, kutatni, előadásokat, kurzusokat tartani a PP témakörében.

A pszichológia, mint tudomány hosszú évtizedeken keresztül a beteg lélekkel foglalkozott. Arra összpontosított, hogy a pszichés problémákat, betegségeket gyógyítsa. Egyszerűbben fogalmazva a mínusz 5 vagy mínusz 3 állapotról, hogyan lehet nullára hozni az embereket. Könnyebb is volt ezt kutatni, hiszen a bennünk lévő negatív érzések azonnal testi szintű változást okoznak.

Gyorsabban ver a szívünk, hevesebben vesszük a levegőt, vércukorszintünk megemelkedik, összehúzódnak izmaink, hogy ugrásra/futásra készen legyünk vagy tudjunk nagyot ütni. Hosszú ideje tudjuk, hogy túlélésünk szempontjából, a testi-lelki épségünk megőrzése érdekében szükségünk is van a negatív érzésekre.

A negatív érzések hatása az életünkre

A negatív érzéseknek nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van!

Az undor megóv minket attól, hogy megegyünk valamit, ami számunkra ártalmas lehet. A frusztráció arra ösztönöz bennünket, hogy észrevegyük és korrigáljuk, ha valami nem jó. A fájdalom megóv minket, például attól, hogy a tűzhöz nyúljunk. A féltékenység, irigység arra késztethet minket, hogy küzdjünk, mi győzzünk, mi legyünk az elsők.

Ez csak néhány példa. Mindenesetre nagyon világos élettani, pszichológiai és társas szerepe van a negatív érzéseknek. Jól kidolgozott tudományos háttere van, ismerjük biológiai szerepét. A negatív érzelmek intenzív testi változást okoznak, riadóztatnak, az itt és mostban való megküzdést, rövid távú túlélést segítik.

2000-től afelé fordult a figyelem, hogy vajon mi a titkuk a küzdőképes, egészséges, harmonikus életet élő embereknek. A Pozitív Pszichológia tárgya a sikeres és egészséges, testi, lelki, szellemi életvitel feltételeinek megértése.

Mi hozta meg az áttörést?

Az áttörést az a pont adta, amikor rájöttek arra, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal nagyobb az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem szükséges ahhoz, hogy az testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen.

Lekutatták, hogy mivel a negatív érzések sokkal intenzívebben hatnak testünkre, ahhoz, hogy ezt ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig). A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges. Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek.

Javul a szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk, csökken a szívbetegségek kockázata. Mostanra két évtizedes, rendkívül sok oldalról megvizsgált, tudományos felfedezések a biológiát, neurológiát, orvostudományt, pszichológiát is felölelik.

A Pozitív Pszichológia sokkal inkább olyan mintákat keres, amelyek segítik az elégedettség, a kiteljesedést és a jól-lét elérését. A pozitív érzelmeknek egyfajta kiegyensúlyozó, harmóniát, békét teremtő funkciója van. Segíti az együttélést, a társas kapcsolatokat, kinyitja az embert és konzerválja a testet.

Tehát a pozitív érzelmek azok, amik a hosszútávú túlélést segítik, ebből jön az erő, az energia, a vállalkozó szellem és a kapcsolódás embertársainkhoz.

Mire van szükséged?

VUCA világban élünk. (V = volatil = változékony; U = uncertain = bizonytalan; C = complex = komplex; A = ambiguous = kétértelmű.) Úgy tűnik az élet nem lesz könnyebb, újabb és újabb kihívás elé állít bennünket. A pozitív pszichológia a reális élet pszichológiája. Melyben ott vannak a kihívások, nehézségek is, és jelen vannak a pozitív érzések, pozitív kapcsolatok. Ahhoz ad tudományosan kutatási eredményekre alapozott gyakorlati megoldásokat, hogy ebben a világban hogyan tudunk mégis kiegyensúlyozottan, reálisan optimistán, tartósan egészségben élni.

Ehhez az szükséges, hogy az erőforrásainkra támaszkodjunk, lássuk és ünnepeljük is a sikereket. Legyen egy erős és reális önértéktudatunk.

Legyen kontroll a fejünkben futó gondolatok felett. Ez nem egyenlő a pozitív gondolkodással. Cél, hogy megtaláljuk az optimális egyensúlyt a pozitív és negatív gondolkodás között.

Tegyünk azért, hogy sokkal több pozitív érzést éljünk át, mint negatívat (érdemes minimum 4:1 vagy 5:1 arányban).

A PP tudományos háttere

Az elmúlt 20 év rengeteg tanácsot, tudományosan bizonyított megoldást adott a kezünkbe. Ezek elméleti háttere és felfedezései mögött világszerte többszörösen megismételt kísérletek állnak. Így a Pozitív Pszichológia összefogja az elmúlt két évtized élettani, neurológiai, pszichológiai, szociológiai és közgazdasági felismeréseit.

Témában kutatók közül néhány:

b_csikszentmihalyi_mihaly_belo_16

Csíkszentmihályi Mihály

Magyar-amerikai pszichológus professzor
Seligman-Martin-EP-helplessness-theory

Martin Seligman

Amerikai pszichológus professzor
barbara-fredrickson-news

Barbara Fredrickson

Amerikai pszichológus professzor
christopher-peterson

Christopher Peterson

Amerikai pszichológus professzor

Ajánlott könyvek (rengeteg van, ezek csak az alapok):

  • Martin E.P. Seligman – Az autentikus életöröm
  • Martin E.P. Seligman – Flourish – élj boldogan!
  • Martin E.P. Seligman - Az optimista gyermek
  • Barbara Fredrickson – Positivity
  • Barbara Fredrickson – Love 2.0
  • Csíkszentmihályi Mihály - Flow - Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája
  • Csíkszentmihályi Mihály - Az öröm művészete - Flow a mindennapokban
  • Christopher Peterson, Martin E.P. Seligman - Character Strengths and Virtues (angol nyelvű)