Otthonmaradás útikalauz – 5+2 tipp, hogy átvészeld

Koronavírus-helyzet a Pozitív Pszichológia szemüvegén keresztül. Martin Seligman PERMA modellje mentén adom a kezedbe azt, mit tehetsz azért, hogy átvészeld ezt az időszakot. Tarts ki! Ezen is túl leszel.

Ha tetszett, akkor oszd meg másokkal is!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Ma végiggörgettem a Facebook hírfolyamot és éreztem, ahogy nő bennem a feszültség. Ismerős érzés?

Az a nagy szerencsém, hogy az utóbbi néhány évben kifejlesztettem azt a képességemet, hogy viszonylag hamar felismerem, ha eluralkodnak bennem a negatív érzések. Ugyanis elkezd fájni a gyomrom. Egy szorító érzést kezdek érezni gyomor tájékon. Figyelmeztet.

VUCA világban élünk. V = volatil = változékony; U = uncertain = bizonytalan; C = complex = komplex; A = ambiguous = kétértelmű. Amit az egyik hírportál megoszt, a másik megcáfolja. Kétes információkat kapunk Olaszországban élő ismerőseinktől. Az orvosi maszk most segít bármit is, vagy totál felesleges? Az iskolák bezárnak, de az iránymutatás késik, hogy akkor hétfőtől ki, mihez kezdjen.

Most instant megéljük a VUCA világ nehézségeit.

Alapvető érzés bennünk a félelem és bizonytalanság, így fokozottan nő az információéhségünk. Viszont azt nem tudjuk melyik infó az, ami igaz, amely a REÁLIS felkészültségre ösztönöz, és melyik inkább a média félelemkeltése… Szóval nem könnyű.

Korábbi írásaimban is hivatkoztam már erre, hogy ilyen világban élünk. Kicsiben, enyhébben eddig is jellemző volt a körülményeinkre. Most hatványozottan érezzük és rengeteget kell tanulnunk, tennünk, önmagunkon fejlesztenünk, hogy túléljük. Különös, hogy ezt a szót eddig idézőjelben használtam posztjaimban, mert azért a mindennapi kihívásokban többnyire nem az életünk volt a tét. Eddig.

A jó hírem, hogy a Pozitív Pszichológia pont erre ad választ.

Szoktam említeni, hogy a PP másik neve az lehetne, hogy a REÁLIS ÉLET PSZICHOLÓGIÁJA. Amiben ugyanúgy helye és szerepe van a csapásoknak, negatív életeseményeknek, kihívásoknak, mind az örömnek, nevetésnek, boldog pillanatoknak.

Most a reális élet csapását éljük. És ez is tökre rendben van. Mikor eldöntöttünk, hogy megszületünk, aláírtuk azt a képzeletbeli szerződést, hogy „Alulírott Szánti Dominika kijelentem, hogy a világon lévő rossz dolgok, nehéz életesemények, esetleges csapások ellenére is meg akarok születni” 🙂

Nézzük, mit tehetsz azért, hogy ezt az időszakot átvészeld. Arra gondoltam, hogy ezúttal az otthonmaradás lehetőségeit nézzük meg a PP szemüvegén keresztül.

Előrebocsátom, cikkem nem ad teljes körű megoldást minden esetre! Nem ad választ arra, hogy mi van akkor, ha vírusos lettél te, vagy egy hozzád közel álló személy. Nem tér ki külön arra, hogy akiknek mégis dolgoznia kell (orvosok, boltban, gyógyszertárban dolgozók, stb), ők mi tévők legyenek. Nem taglalja az iskolarendszer adta kihívásokat, valamint azt sem, hogy ha megáll a gazdaság és nem lesz pénzed, mit mond a Pozitív Pszichológia. A mostani helyzet nagyon komplex. Mind gazdasági, mind társadalmi szempontból rengeteg kérdést vet fel. Ezek közül is sok mindenre megoldást kínál(hat) a Pozitív Pszichológia, de ez a cikk többnyire most arról szól, hogyha egészséges vagy és otthon ragadtál, mit tehetsz, hogy átvészeld.

Javaslom, légy nyitott! Fordítsd át a saját élethelyzetedre, és használd belőle mindazt a tudást, ami neked hasznos! A helyzet adott, a kérdés, hogyan állsz hozzá, mit teszel azért, hogy „ép ésszel”, egészségben átvészeld.

Otthonmaradás útikalauz 5+2 tipp
Martin Seligman, Ph.D. egy Pozitív Pszichológiai modellje mentén

(Kép forrása: Menekülj előre facebook oldal)

Seligman (a Pozitív Pszichológia irányzatának egyik atyja Csíkeszentmihály Mihállyal együtt) közel húsz éves kutatómunkára építve megfogalmazta, hogy a kiteljesedett, boldog, REÁLISAN optimista életnek mely fontos alapelemei vannak:

  1. Pozitív érzelmek
  2. Elmélyülés, flow
  3. Pozitív kapcsolatok, szociális háló
  4. Értelem és célok
  5. Teljesítmény, eredmény

Seligman szerint az 5 alapelem segítségével az emberek képesek elérni a tudatos, tartós jól-létet és boldogságot.

Nézzük, hogyan valósíthatjuk meg ezt a négy fal között.

POZITÍV ÉRZÉSEK

Erről írok a legtöbbet posztjaimban.

Először is szögezzük le, a negatív érzések hasznosak! Hosszú ideje tudjuk, hogy túlélésünk szempontjából, a testi-lelki épségünk megőrzése érdekében szükségünk van a negatív érzésekre. A fájdalom megóv minket, például attól, hogy a tűzhöz nyúljunk. A féltékenység, irigység arra késztethet minket, hogy küzdjünk, mi győzzünk, mi legyünk az elsők.

Mire jó a félelem, amit most megélünk? Például arra, hogy felkészüljünk, óvintézkedéseket tegyünk.

Az a nagyon nem mindegy, hogy meddig hagyjuk, hogy a negatív érzések eluralkodjanak rajtunk, megbénítsanak, tehetetlenné tegyenek és végső esetben meg is betegítsenek!??

A PP egyik legnagyobb felfedezése, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal nagyobb az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem szükséges ahhoz, hogy az testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen. Lekutatták, hogy mivel a negatív érzések sokkal intenzívebben hatnak testünkre (ugye megvan? pánikolsz, félsz, aggódsz… rögtön megérzed testi szinten is). Ahhoz, hogy ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig). A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges.  Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek. Javul a szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk. A pozitív érzelmeknek egyfajta kiegyensúlyozó, harmóniát, békét teremtő funkciója van. Tehát a pozitív érzelmek hosszútávú túlélésünket segítik.

Ismétlem, a helyzet adott. A vírus itt van és terjed. Félsz. Szorongsz. Aggódsz. Pánikolsz. Persze ezt is tudod rengeteg lépéssel mérsékelni (pl kevesebb hírt hallgatni, olvasni), de ha mégis megéled ezeket a negatív érzéseket, akkor feladatod mellé tenni a pozitív érzéseket.

  • Itt az ideje, hogy elkezdd írni a hálalistádat. (hála)
  • Kezdj el meditálni! (nyugalom, béke)
  • Élvezd az online koncertek közvetítéseit! (áhitat, öröm)
  • Hallgass TED előadásokat, tanulj! (inspiráció, kíváncsiság).
  • Nézz vicces videókat, akár koronavírus paródiákat! (vidámság)
  • Kezdj el listát vezetni arról, mit vársz nagyon abban, amikor vége lesz ennek az őrületnek! (remény)
  • Sportolj online videók segítségével! (öröm, büszkeség)
  • Ha teheted, ajánld fel szolgáltatásodat díjmentesen vagy töredék áron! (öröm)
  • Találj ki és készíts játékokat a gyerekekkel! (inspiráció, öröm, büszkeség)
  • Beszélgess, adj igazi értő figyelmet párodnak, családtagjaidnak, gyermekeidnek! (szeretet) (Például ITT egy zseniális kérdéssor, amivel egy egészen más oldalról megismerheted párod)

Kismillió lehetőségetek van és mindegyik tökéletes! A lényeg, amit tegyél a fejedbe: itt a kihívás, válság, veszély. A TE FELADATOD, HOGY MINIMUM 3:1 ARÁNYBAN A NEGATÍV ÉRZÉSEK MELLÉ TEDD A POZITÍVAT.

3 pozitív : 1 negatív. Ez segíteni fog átvészelni, kreatívnak és energikusnak maradni.

FLOW

Otthon, bezárva is tudsz találni olyan tevékenységet, amiben el tudsz mélyülni. Ez fel fog tölteni. Főzz! Írj naplót! Írj könyvet! Olvass! Ha van kerted, kertészkedj! Tanuld meg az világ összes országának elhelyezkedését és fővárosát! (Ezt azért írom, mert egyszer mikor súlyos beteg voltam, nekem ez segített átvészelni, ebben merültem el, nem véve tudomást betegségem lehetséges kimeneteléről.)

Bármi szóba jöhet, amivel meg tudod magadnak adni az elmélyülés élményét. Találd meg és csináld! Egyedül vagy családtagjaiddal. És ez összefügg az első ponttal is, hiszen sokszor a produktum után örömöt és büszkeséget fogsz érezni.

EMBERI KAPCSOLATOK

Különös ez a mostani helyzet, mert a PP elméletei szerint az igazi rokonszenv, egymásra hangolódás és egymásra való pozitív hatás a személyes jelenlét esetén történik meg. DE! Némileg kevesebb ugyan, de a hanggal történő kommunikáció esetén is tudunk egymásra hatni. Vagyis! Ne chatelj, hanem hívd fel szeretteidet vagy videótelefonálj! Túlélésünk szempontjából ennek most különösen fontos szerepe lesz. Az emberi hang még képes az emberi érzések átadására a másik felé, így meg tudod élni a valódi figyelmet és empátiát. A chates online kommunikáció viszont nem. A sokatmondó emojik ellenére sem!

Használd a hangodat és a telekommunikáció zseniális eszközeit, applikációit!

ÉRTELEM, CÉLOK

Ezt a barátnőimtől tanultam. Csináltak egy otthoni napirendet iskolás gyermekeiknek. Belegondoltam. Én különösebben nem félek az itthonléttől, munkám jelentős részét itthon végeztem az utóbbi 5 hónapban. De teljesen bezárva még nem voltam. Nem tudom, milyen hatással lesz rám. Ezt megelőzendő úgy gondolkodom magamról, mintha egy gyerek lennék, akinek kell a keretrendszer. 🙂

Összeírtam, hogy melyek azok a tevékenységek, amiket itthon is tudok végezni és megadják nekem azt az érzést, hogy van kerete és célja a napjaimnak.

Ezután pedig létrehoztam egy napi- és hetirendet. Melyik napokon tervezek edzeni, melyik napon jógázni? Mennyit akarok napi szinten haladni a könyvem írásával? Akarom-e most kipróbálni azt, hogyha minden este ugyanabban az időben fekszem le és kelek fel, az milyen hatással van az energiámra, napi produktivitásomra. Igen, ilyen kísérletekben is gondolkozhatsz, ez az időszak erre is lehetőséget ad. 😉

Elhatároztam, hogy olyan ruhába öltözöm hétköznapokon, minta munkába mennék. (Kis csúsztatás, mert ez még mindig leggingset jelent, de az utcai leggingsemben vagyok, és csinos felsőt húzok hozzá. 🙂 )

Még azt is ki fogom próbálni, hogy időközönként cserélgetem, hogy a „home office” asztalom melyik végében ülök. Hogy ez is változzon és ne gajduljak bele abba, hogy minden nap ugyanolyan. Lehet át is rendezem egy picit a lakást. 🙂

Kreatívan új szokásokat alakítok ki, meghatározom ebben a helyzetben is a napi célokat és értelmet.

Ezt tudom neked is javasolni. Találd meg, hogy ebben a szituációban milyen célokkal tudod magad motiválni!

Nem árt, ha erről úgy is tudsz gondolkodni, hogy ebben a helyzetben mit tudsz tenni azért, hogy az életcélod megvalósításához közelebb kerülj. Ha még nem tudod mi az, akkor akár erre is felhasználhatod ezt az időt, hogy könyvek, coachok segítségével megtaláld. Ha pedig ismered, akkor mit tudsz tenni, hogy mégis lépéseket tegyél felé.

Én könyvet írok, építem a vállalkozásom back office folyamatait, posztokat írok nektek, online előadásokat és ajándék online konzultációt tartok. Ezzel tudok most tenni azért, hogy a PP eszköztára és gyakorlatai hozzád is eljussanak.

Te mit tudsz tenni ebben a helyzetben, nap mint nap céljaid eléréséért?

TELJESÍTMÉNY, EREDMÉNY

Az itthoni munkának is vannak mérőszámai, amik hozzá fognak segíteni ahhoz, hogy lássam az eredményeimet, teljesítményemet. A heti 3 edzést meg akarom valósítani. A napi 2-3 óra könyvírás is mérhető (amikor elkezdem, itt azt is tudom majd mérni, hogy hány oldalt haladtam egy nap). Az elolvasott könyvek számát is látni fogom. Ha elkezdem a plank challange-t, akkor ott is ketyeg az óra, érezni fogom a fejlődésem.

Légy erre is tudatos! Tartsd magad az úton azzal, hogy figyeled, így is tudsz produktív lenni. Így is haladsz. Ne támassz irreális elvárásokat magaddal szemben! Ha a tehetetlenség helyett a cselekvőképességet érzed, ha azt az érzést adod magadnak, hogy a kezedben a kontroll és apró lépésekkel haladsz a célod felé, máris sokkal jobban fogod érezni magad.

+1 INFORMÁCIÓSZŰRÉS

Azt látom magamon, hogy abban vagyok igazán elveszve, hogy nincs megbízható információ. Vagyis nem tudom, kinek higgyek. Lehetőségek, amit javasolni tudok neked:

  • Teljesen iktasd ki a média figyelését! Én már itthon vagyok, nem megyek sehova. Már semmilyen lépésemben nem befolyásolnak a hírek, így nem is figyelem őket. A legfontosabbak úgy is eljutnak hozzám Peti vagy családtagjaim által. De őszintén szólva, őket is arra kértem, hogy hanyagoljuk a témát. Én amit tudtam, megtettem: itthon vagyok. A telefonomról le is veszem a facebook applikációt, hogy még kísértésbe se essek, hogy azon görgessem a hírfolyamot. Ha nagyon muszáj, laptopon bármit elérek.
  • Amennyiben mindenképp figyelni akarod a híreket, akkor válassz ki egy-két számodra hiteles, megbízható forrást, és csak azt figyeld! Akkor talán el tudod kerülni az ellentmondásokat, így a bizonytalanságot. Bár a helyzet szinte napról napra változik, úgyhogy a bizonytalanság tényező szinte elkerülhetetlen.

Sokadszorra mondom, a helyzet adott. Nézz körül mire NINCS hatásod, azt fogadd el! Amire pedig van (márpedig sokkal több dologra van, mint hinnéd), ott mérlegeld a lehetőségeidet és tegyél érte.

+2 BESZÉLGESS!

Beszélgess barátaiddal, családtagjaiddal a benned lévő félelmekről! Teljesen normális, hogy negatív gondolatok gyötörnek. Ventilláld ki magadból! Őszintén beszélgessetek érzéseitekről, gondolataitokról, aggodalmaitokról. Kérj más nézőpontot egy-egy fejedben futó gondolattal kapcsolatban! Kérj megnyugtatást, figyelmet! Sok coach ajánlja most fel díjmentesen tudását, mint ahogy én is teszem. Használd ki!

A lényeg, hogy bármennyire erősnek érzed magad, bátran kérj segítséget! NEM VAGY EGYEDÜL!

Tudom, sokatoknak nagyon nagy változás az otthonlét. Kihívás a bezártság. A családdal töltött non-stop együttlét. Azt sem mondom, hogy nekem nem lesz az. De azért ez nem a világ vége, az otthoni kényelem, ahol van élelem (gondolom bevásároltál… én igen!), ivóvíz folyik a csapból, van internet, vannak könyvek, elő tudsz fizetni a Netflixre, tudod tartani a kapcsolatot a világgal. Ez esetben tényleg azt mondom, lehetne százszor rosszabb is!!!

Tarts ki! Légy tudatos! Állj másokhoz nyitottsággal, empátiával, emberséggel! Együtt menni fog!

Annyit már most látni (és ami erősíti az emberiségbe vetett idealista hitem), hogy alapvetően mindenhol ott van a segítség, az emberek akarnak adni, segíteni, támogatni. Csak kérni kell és elfogadni.

Amiben tudok, én is segítek. Kérdezz, írj bátran. Ez a helyzet nekem is új. Fedezzük fel együtt, hogy a PP eszköztára erre milyen gyakorlati megoldásokat adhat, a fenti gondolatokon kívül.

Jut eszembe. Ha beszélgetni szeretnél, zoom-on tudok naponta 45 percet díjmentesen biztosítani egy-egy jelentkező számára. Kérlek, jelezd igényed és keresünk erre alkalmat!

MINDEN MEGVAN BENNED AHHOZ, HOGY EZT IS ÁTVÉSZELD, MEGOLDD! MENNI FOG!

Egészséget, erőt és kitartást kívánok neked és a hozzád közel állóknak is!

Iratkozz fel a hasznos tartalmakért!

Értesülj a legfrissebb tartalmakról e-mailben!

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

A Feliratkozom gomb megnyomásával nyilatkozom, hogy elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi Nyilatkozatot!

További tartalmak böngészése:

Blog

“Az emberek nem döntenek a jövőjükről, hanem a szokásaikról döntenek, és az dönti el a jövőt.”

Most, hogy könyvet írok, elkezdtem átlapozni a naplómat és korábbi feljegyzéseimet. Szembe jöttek velem régi gondolataim, félelmeimet, problémáim.
Ezzel kapcsolatban támadt az az ötletem, hogy kifejtsem nektek, hogy a nagy változások nem egyik napról a másik napra történnek. Azokhoz valódi elhatározásra, cselekvés és kitartásra van szükség. Erről szól ez a posztom.

Hozzászólások